מצאו את המשרה הבאה שלכם

ארגז הכלים שלי

ישבנו עם ד"ר אנה קושניר, אחראית תחום הסרות השיער בכללית אסתטיקה וזכינו בהצצה לעולם המקצועי המתקדם של מסירות השיער ברשת

כמו בכל כך הרבה תחומים אחרים בחיינו, התפתחות הטכנולוגיה בתחום הסרת השיער הביאה איתה הזדמנויות גדולות וסיכונים גדולים לא פחות. אם בעבר נדמה היה שהטיפול רלוונטי רק לנשים בגילאים מסוימים, כיום כולל קהל הלקוחות צעירים ומבוגרים, נשים וגברים, והטיפולים נוגעים למגוון רחב של אזורים שונים בגוף. אלא שכאן בדיוק נכנס לתמונה גם החלק המסוכן במשוואה: הזמינות של הטכנולוגיה הפכה את התחום לפרוץ, כשמכונים רבים מציעים טיפולים ללא פיקוח רפואי או הכשרה מתאימה.

״הדבר הראשון שעשיתי כשהגעתי לכללית אסתטיקה, לפני 16 שנים, היה לעבור השתלמות אצל פרופסור לפידות בתחום המכשור האסתטי״, מספרת ד״ר אנה קושניר, רופאה ומאבחנת בהסרת שיער, ואחראית תחום הסרות השיער ברשת כללית אסתטיקה. ״מאז ועד היום לא הפסקתי ללמוד, לעבור קורסים והשתלמויות. קראתי מאמרים ומחקרים בנושא ואני דואגת להישאר מעודכנת כל הזמן, ולהעביר את הידע ל-18 מסירות השיער שעובדות תחתיי. יש לי אחריות מקצועית כלפיהן״.

ד״ר קושניר סיימה את לימודי הרפואה, עם התמחות ברפואת ילדים, באקדמיה הרפואית בסנט פטרסבורג ב-1999. שנה בלבד לאחר מכן עלתה לישראל, המשיכה בלימודי רפואה משלימה ואסתטית וב-2004 השתלבה לראשונה בכללית אסתטיקה. עם רזומה עשיר והרבה ידע שהצטבר משנות עבודתה, היא מדגישה שוב ושוב את החשיבות של לימוד בלתי פוסק. ״הסרת שיער היא טיפול שחייב להתבצע על ידי רופאים ומטפלים מנוסים ומוכשרים. כל מטופל שמגיע אלינו עובר בדיקה וייעוץ אצל רופא מוסמך לפני שהוא מופנה לטיפול אצל אחות מוסמכת, שמפוקחת בעצמה על ידי רופא. כל התהליך מול המטופל מלווה בהסברים, הצגת התוצאות הצפויות ומתן הנחיות ברורות למניעת תופעות לוואי. זאת מקצוענות ואין כאן שום פשרות״.

ד"ר קושניר: "מעטפת תומכת שבה אפשר להציף שאלות ולקבל תמיכה מקצועית מחברות הצוות"

"כל מטפלת חייבת לעמוד בסטנדרטים המקצועיים שלנו"

אם חשדתם לרגע שהדברים של ד״ר קושניר הם רק בגדר סיסמאות, זה מקום טוב לציין שמדובר במי שאחראית על בניית ההכשרות וגם להעברה של חלקן בפועל. ״כל מסירת שיער חדשה שמגיעה אלינו, מוצמדת מיד מהיום הראשון לצוות הרפואי – רופאה או אחות״, היא אומרת. ״זה לא משנה אם יש לה תעודה בתחום, מבחינתנו הבסיס הוא קורס של 40 שעות אצלנו שמוודא שהיא עומדת בסטנדרטים המקצועיים שלנו״.

בין היתר, הקורס שעוברות המסירות החדשות כולל ידע תיאורטי, מחקרי ודרכי טיפול עדכניות, לימוד סט הנהלים של הארגון ובהמשך הדרך גם התנסות פרקטית, תחת ליווי קפדני של הצוות הרפואי. אבל ההכשרה לא נגמרת רק בפן המקצועי. הקורס כולל הנחיות וטיפים לתקשורת נכונה עם לקוחות וניהול ממשקים חיוניים עם עובדי המחלקות השונות במרפאה. בסיומו עוברת מסירת השיער מבחן אצל ד״ר קושניר שרק בסיומו היא מקבלת אישור להתחיל לעבוד באופן עצמאי. בנוסף, נערכות השתלמויות לכל מסירות השיער ברשת, שם מרועננים נהלים ומוצגים חידושים מהתחום. במפגשים האלה נערכות גם הכשרות על טכנולוגיות חדשות שאושרו לשימוש על ידי משרד הבריאות.

"הקורסים וההשתלמויות הם חלק אינטגרלי מהשגרה של מסירות השיער, אבל אנחנו לא מסתפקים בהם״, מסבירה ד״ר קושניר. ״אחת לחודש מתקיים מפגש שבו עולים לדיון מקרים מורכבים שעברו במרפאה, והסקת מסקנות מקצועיות מתוכם. אנחנו לומדים על תופעות לוואי חדשות שמתגלות במחקרים שפורסמו לאחרונה, וכמובן מקיימות בינינו קשר רציף במגוון דרכים – בין אם פנים אל פנים או באמצעים דיגיטליים״. המטרה, טוענת ד״ר קושניר, היא לייצר מעטפת תומכת שבה אפשר להציף שאלות ותהיות ולקבל תמיכה מקצועית מחברות הצוות. בתקופת הסגר שהוטל בעקבות התפרצות הקורונה, תוגברו המפגשים לתדירות של אחת לשבוע. דווקא כשהיו רחוקות אחת מהשנייה, למדו המסירות יותר על נהלים ומחקרים חדשים בהשוואה לשגרה. הקשרים ביניהן התהדקו עוד יותר דווקא בתקופת משבר.

בכל יום לומדים משהו חדש

כשהיא מביטה לאחור אל תחילת הדרך שלה, רואה ד״ר קושניר את ההתפתחות האדירה של תחום הרפואה האסתטית. ״פעם אי אפשר היה לבצע הסרות שיער לבעלי עור כהה, והיום הבעיה הזאת פשוט לא קיימת עוד״, היא אומרת. ״ברגע שהטכנולוגיה הפכה לזמינה, מיד דאגנו להביא נציג מהחברה המשווקת כדי להדריך את כולנו להשתמש בה לצורך טיפולים. העובדים שלנו יודעים שאנחנו הגוף המוביל בתחום בישראל. יש לנו תעודות ותארים, אבל ההבנה מחלחלת כשנכנסים לעבוד כאן באופן שוטף. בכל יום לומדים משהו חדש, מתפתחים בהבנה של דרכי טיפול ובהיכרות עם תופעות לוואי שאפשר למנוע. זאת המחויבות שלנו כלפי המטופלים: להיות תמיד צעד אחד לפני כולם״.

תפיסת העולם של ד״ר קושניר רואה את מסירות השיער כיחידה מובחרת, שמעודכנת לא רק בחידושים ובטכנולוגיות החדשות של התחום שלהן, אלא ברפואה האסתטית בכלל. ״אנחנו לא פועלים בחלל ריק. כל אחת ממסירות השיער שלנו עובדת עם לקוחות שיש להם שאלות לגבי תחומים אחרים, ואנחנו רואים את זה כחובה שלנו לתת להם מענה. לכן, חלק מההכשרה שלנו היא היכרות עם מגוון הטיפולים של כללית אסתטיקה. ככל שנדע יותר, כך נוכל לתת שירות מקיף ומקצועי יותר למטופלים שלנו״.